Wednesday, June 17, 2009

YoGUrt MuFFin

X sempat plak smlm nak meng update pic untuk Yogurt Muffin nih...so aku tepekkan hari nih..Ni dia Yogurt Muffin Blueberry ..1 adunan dapat 6 cawan cupcake jerk..mungkin sbb acuan yg ku guna tu besar..
sedap mmg x boleh disangkal..tapi tahap kemanisan tuh mmg kena adjust skit..manis sungguh..mungkin sebb filling bluberry tu pun dah mmg manis...
Yang nih version Orange yogurt Muffin..ni mmg ikut cecara dr k.Nor...Tapi kulit luar muffin nih kering jerk.. x sama yang macam k.nor buat..tapi..isi dlm tuh mmg gebus...

Nampak x permukaan muffin tuh...mcm kurang menjadi..x tau mana silap..nanti akan ku cuba lagi resepi nih.


Ni dia resepi Yogurt muffin yang ku C&P dr blog k.ummi...kalau nak buat blueberry tukar jerk bahan2 limau tuh pada blueberry..

Bahan:- (lebih kurang 8 ketul muffin cup spt gambar)
100 gm tepung kek/tepung naik sendiri (aku guna tepung gandum biasa jerk )
1 tsp. baking powder
2 tsp. lemon juice (aku tukar dgn orange sunquick)
1/2 tsp. lemon paste (optional) (2 sudu parutan kulit orange)
100 gm plain yogurt (aku guna yogurt blueberry untuk version blueberry yogurt muffin)
50 gm gula kastor
50 gm mentega
1 biji telor
Cara-Cara:-

Campurkan mentega dan gula dan panaskan secara "double boil" atas api perlahan. Kacau dengan whisk hingga adunan sebati. Biar sejuk sebentar.
Sementara itu, ayak tepung dengan baking powder. Ketepikan.
Masukkan yogurt, jus lemon, lemon paste dan telor ke dalam adunan mentega tadi dan kacau hingga adunan sebati, jangan terlalu lama.
Masukkan tepung dan kaup balik sebati.
Sudukan adunan ke dalam bekas muffin (lebih sikit dari separuh bekas) dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180 C selama 25 minit. (bergantung kepada oven masing-masin).
Sejukkan atas wire rack.

No comments: