Wednesday, April 7, 2010

Terung SoS HoiSiN

Memulakan N3 hari ini..resepi yang telah menjelajah banyak tempat..dr Johor ke Terengganu..hingga ke Jepun!! Mmg hebat penangan nyer..Jadi terlanjur stok bahan2 hampir lengkap dirumah..apa lagi..inilah menu untuk makan malam ku tadi....Resepi nih aku CnP dari dapur CMG yang aduhai..boleh buat lapar pewut setiap kali menjengah..macam2 resepi ader tapi..untuk hari nih minta izin paste kat wall resepi yang ni dulu yer Abg Mat ..terima kasih..

Bahan-Bahan:-


2 biji terung biru, buang sedikit kulit, hiris serong dan rendam dalam air garam
1/2 cawan air
1 camca besar sos "hoisin"
1/2 camca besar sos tiram
1 camca besar cili kisar
1 camca besar kicap cair( miss guna light soya sauce)
1 batang leek, kerat2 dan rendam( gantikan dengan lada benggala..sbb stock leek takder)
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
3/4 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*(*ditumbuk lumat)(digantikan dengan ikan bilis)
1 camca besar cuka makan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan tumbuk hingga harum, masukkan cili kisar dan kacau rata. Masukkan sos tiram, sos hoisin dan leek. Gaul rata dan tuang air. Biar mendidih perlahan.
  2. Masukkan terung tadi (toskan dulu), kacau dan masukkan kicap cair dan cuka makan. Masak hingga terung lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera.


Inilah dia hasilnyer..sedap betul..ader rasa pedas, masam..mmg secukup rasa..tak perlu tambah garam dan serbuk perasa lagi..Sah memang ini bukanlah percubaan yang terakhir.Memang resepi akan diulang lagi dimasa hadapan.

No comments: