Tuesday, August 24, 2010

KuiH LiMAs

Ini lah untung nyer kalau rajin sedikit mencari rujukan..selak2 buku resepi ker..atau sekadar blog walking di blog2 masakan ..pasti akan berjumpa dengan resepi2 yang baru..Mula2 nampak nama kuih nih haku tergelak juga..bukan mengejek..tapi teringat Rumah Limas kat Danga Bay tuh..tak sangka ader jugak kuih yg nama Limas yerk..apa maksud Limas nih?? hahhaa..kena rujuk kat kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka dulu..Tgk bahan2 dan cara..mudah disediakan..seperti biasa lah..seakan telah menjadi motto dan tabiat..haku nih kalau masakkan yg ringkas..bahan2 nyer pun mudah..mmg teruja lah haku nak mencuba buat..sebenarnyer..dah lama haku intai resepi kuih nih kat Dapur Kak Mas.Sengaja ku simpan .. sebb mmg plan tuh nak buat time bulan2 pose begini..Kak Mas..kita minta izin CNP resepi kat sini yerk..senang..dibuat rujukan ..kalau ader masa nak buat lagi..:)



KUIH LIMAS
Bahan untuk lapis bawah :

* 2 1/2 cawan santan cair
* 2 helai daun pandan ( haku guna 1 sudu perisa pandan )
* 1 cawan tepung gandum
* 2 sudu gula

Cara :
- Kisar daun pandan dengan santan cair dan tapis, masukkan gula dan tepung gandum dan tambah warna hijau jika perlu dan kisar lagi untuk sebatikan. Ketepikan.


Bahan atas :

* 2 1/2 cawan santan pekat
* 1 cawan tepung gandum
* 1 sudu teh garam

Cara :
- Kisar semua bahan untuk sebatikan dan ketepikan. ( Jika tak guna pengisar untuk sebatikan, adunan perlu ditapis supaya tak berketul.)

***** Gula pasir secukupnya untuk dijadikan lapisan air gula.





Cara membuatnya :

1. Panaskan pengukus .
2. Letakkan 1 sudu kecil gula pasir dalam bekas acuan dan tuang adunan lapisan bawah ( warna hijau ). Agak2 setengah bekas. Kukus selama 10 minit dengan api sederhana.
3. Kemudian tuang adunan atas dan kukus lagi selama 10 minit. Sedap dimakan ketika panas atau sejuk.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.