Thursday, August 9, 2012

WaDai KiPEnG-NaMa PeLiK RAsa SedaPPppp!!

Assalamualaikum...

Belek2  jadual hari nih baru terperasan...hari nih giliran my sister  jadi  hos buka puasa!! wah wah..tak sabar nak balik kampung petang nanti..sure my sis ader je yg special   dalam masakan nya..sebenarnya..bukan hidangan apa yg menjadi ukuran..tetapi berbuka puasa bersama keluarga dan anak-anak sedara..riuh rendah sewaktu makan..itu yg membuatkan  hidangan bertambah sedap dan jadi berselera.

Giliran rumah haku dah lepas ahad hari tuh..buat ala kadar sahaja..tapi puas hati bila makanan semua habis licin..iailah takder nak membazir..tahun ini  giliran  rumah ku cepat sedikit dari kebiasaan tahun yang sudah2..biasanya  sebagai ole2 haku akan memberikan kakak2 dan abang2 ku  mini hamper beserta  kuih raya dan anak2 sedara pula menerima pre-duit raya!  Tapi tahun nih haku tukarkan kepada  cabutan bertuah jerk..cabutan  yang menentukan jumlah duih raya yang bakal diterima dan jenis  kuih raya mengikut pilihan.riuh rendah rumah ku dgn  gelagat  keluarga.. hehehe..

Apabila bulan Ramadhan..selera ku lebih terarah kepada pengat2 dan bubur serta air asam boi..kalau kuih muih memang ku cari tepung gomak dan kuih melaka berulang-ulang.entah kenapa terasa kalau bualan puasa makanan ini jadi  terlebih enak!!

Menu pengat  yang haku nak tunjukkan ini   haku ambil resepinya dari majalah Aroma Julai 2012.Selain dari nama nya yang sedikit pelik, bentuk warna dan pengunaan gula perang  menarik perhatian.Ialah selalu kan kalau pengat kita gunakan gula merah. Resepi ini telah ku olah mengikut keperluan dan citerasa ku ye..oleh kerana  haku membuat  untuk hidangan ramai orang makan  adunan pengat ini  telah  kubuat sebanyak 4 adunan! mari semak resepi versi derhaka..ahaks.Sekali tgk macam  butir nangka..macam candil pun ader juga..rupanya dari maklumat yang baru diterima wadai kipeng nih  pengat org banjar..ader juga yang diletakkan inti didalam nya..inti apalah tuh  yerk..sbb dlm majalah nih takder plak dia letak inti..hahaha..boleh cuba lagi nanti.


Wadai Kipeng
Sumber : Majalah Aroma Jul 2012

Bahan- bahan
4 cawan tepung pulut
pewarna
air secukupnya ( haku ganti dgn santan cair)
1 sdk garam

4 cawan santan pekat
2 cawan air
2 cawan gula perang
1 cawan gula putih
1 cawan sagu biji yang direndam
daun pandan

Cara-cara
1. Campurkan tepung pulut dgn santan cair , garam dan titiskan pewarna.Uli dan bentuhkan doh menjadi bulat..kemudian leperkan sedikit dan tekan bahagian tengah nya ( haku tak buat..haku bentuk bulatkan sahaja)
2. Panaskan air , santan dan gula dan masukkan adunan tepung  pulut yang diuli tadi.
3. Masukkan sagu dan pandan.
4. Biarkan mendidih atau sehingga  tepung pulut  telah timbul.
5. Sedia dihidang.


Selamat mencuba!!

4 comments:

Haja Craft said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ninazsyafinaz said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.