I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, August 15, 2011

BisKuT RaYa 2011 : ThE BLacK BeAutY OrEo CooKiEs

Aduhai..senang nyer dalam hati..yang diidamkan akhirnyer telah berjaya membuat ..hisk..bila angin membuat kukis nih bertiup rasa cam taknak pi ofis..nak duduk umah menguli kukis jerk..hehehe..boleh ker? mau dapat warning letter nanti..ahaks..

First time nampak biskut nihdi blog Kak Wan ( citarasawan) terus jatuh hati nak membuat..bahan2 mudah..nak membuat nyer pun tak banyak karenah..haiz..makcik mmg suka lah kalau resepi2 yg mcm nih..:) Terus salin resepi sekali belum sempat haku membuat Kak Azlita sifu masak-memasak tuh dah tayang dulu..whooaa makin terbakar haku nak membuat biskut nih..dan malam tadi tercapai lah hasrat di hati nih..conclusionnyer PUAS!!

Biskut nih mmg sgt sedap..lembut..rasa coklat nyer mmg double..pada peminat coklat sesuai lah kalau nak membuat biskut nih.


BISKUT OREO BLACK BEAUTY
by: Citarasawan
Sumber Dari : Kak Azlita Blog MasamManis

Bahan A
280 gm mentega
200 gm gula castor (haku guna 150gm)


Bahan B
250 gm tepung gandum
50 gm serbuk koko
30 gm tepung jagung
20 gm biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia(haku campur sekali dgn krim dia..dlm 4 keping biskut oreo)
1/2 sudu teh baking powder (haku terguna 1sdk plak..ahaks!!)

Hiasan
Putih telur - ita tak letak(I follow)
Biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia(4 kpg amik krim yang lebih buang krim)
Coklat masakan putih cairkan(haku guna coklat strawberry)
Croquant - ita tak letak(I follow)

Pukul bahan A hingga kembang
Semua bahan B satukan, kemudian ayak dan masukkan dalam bahan A dan gaul sebati hingga menjadi doh yang lembut.
Masukkan adunan dalam piping bag dengan nozel bentuk bulat dan memanjang.
Tekan atas tray hingga habis.
Sapukan atasnya dengan putih telur dan taburkan serbuk oreo di atasnya.
Bakar pada suhu 150C selama 25-30 minit
Keluarkan biskut setelah masak. Tunggu biskut sejuk.
Paip kan dengan coklat strawberry.

*Cara haku sama dgn yang dibuat oleh Kak Wan dan Kak Azlita..bulat2 kan adunan ..x perlu celup dlm telur pun terus golekkan dlm serbuk oreo ..masuk dlm paper cup dan bakar.:)

* Letak 1 sdk baking powder
* Acuan menggunakan 1/2sdb .bentukkan bulat.


Haha..kunun2 nak buat food art..sekali Lovey dovey tuh sengget!!

8 comments:

Ummi said...

Assalam Ninaz...wah dah byk wat kukis eh...raya mana tahun nih? Thanks ya sudi try dan promot habis resepi biskut bebola cornflakes tuh..hehee..

ninazsyafinaz said...

Salam Kak Ummi

Ader lah sikit2 buat untuk dibahagikan pada ahli keluarga.Tahun ni raya di Johor juga..Resepi yang sedap mcm bebola conflakes tuh..tak rugi mencuba!:)

AZLITA AZIZ said...

salam ninazs...
waaa.... comel cookies dia warna pink.. sweet aje nampak...
sedap kan cookies ni.. akak pun suka sebab double coklat.. hihi

ninazsyafinaz said...

Kak Azlita

Biskut nih kita dah ulang buat dah..nampak gaya..minggu depan kena sekali lagi..yg dirumah..dah tinggal sebalang jerk..ahaks

Anonymous said...

salam... nk tnye biskut nih rangup ke x mcm biskut oreo tuh? ke lembut jer??

ninazsyafinaz said...

Anonymous..
Biskut nih walau dibentuk bulat dia tidak lah seranggup biskut oreo sebenar..dia lembut dan cair dimulut..bila makan tuh mmg trasa sgt coklatnya.:)

Anonymous said...

Hеya! I rеalize this is kind of off-topic but
Ι had to аsk. Dοes builԁіng а well-established website like yоuгs takе a
massіve amount ωork? I am brаnd new to writing
a blog hοwever I do wrіte in my jοurnаl eνery
day. I'd like to start a blog so I can easily share my own experience and feelings online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for new aspiring blog owners. Thankyou!

my site - Http://Www.Thepaydayloansform.Com/
Feel free to surf my web page - Payday Loans

Anonymous said...

payday Loans Beta:
14 ~ 40 hz = fully awake and focused on the outside world.