Monday, August 15, 2011

BisKuT RaYa 2011 : PaNdaN LusCioUs

Hehehe..berbuka apa hari nih?..hari nih kita amik cuti masak berbuka..yang tersayang sarung apron hari nih memasak ..Alhamdullilah..walau cuma sardin dan telur dadar air tangan dr keikhlasan tuh mmg tiada tandingan..lagipun hari ni sakit kepala berdenyut2..bila dah rehat sekejap..baru ringan sikit kepala..mungkin panas cuaca..:) Takperlah cabaran tuh dibulan Ramadhan..andai sakit itu akan menggugurkan dosa2..maka haku masih sanggup menghadapinya..Terima Kasih Allah.

Ok nih seperti yang dijanjikan haku hapdetkan resepi satu lagi biskut moden yang haku ambil dari Majalah RASA keluaran Ogos 2011: Pandan Luscious..sgt lah Lucious kan biskut nih..dengar2 nampak2 dah ramai yang terguda..ahaks..


Pandan Luscious
(60-68biji)

Bahan A
200gm mentega(Halal)
200gm gula kastor
1 sdk coklat emulco

Bahan B
180gm tepung gandum(Guna 150gm shj)
80gm tepung jagung
50 gm nestum*
30 gm kelapa*
20 gm kacang makadamia*
20 gm susu tepung

Bahan Hiasan
Sedikit Nestum
Sedikit coklat Pandan
Sedikit Putir telur

Cara Membuat
1.Pukul Mentega dan gula hingga sebati
2.Masukkan coklat emulco dan kacau sebati
3.Masukkan bahan B dan guna tangan uli hingga menjadi doh
4.Sukat menggunakan 1/2 sudu teh dan bentuk bujur
5.Celup dengan putih telur dan gaulkan dengan nestum
6.Bakar dgn suhu 145c selama 23 minit.
7.Sejukkan biskut sebelum dicelup dlm coklat pandan yg telah dicairkan menggunakan kaedah double boiler.



*Kalau membuat biskut yang mengandungi campuran bijirin (nestum/oat atau kekacang) tidak mengapa jika menggunakan jumlah tepung yang kurang dr resepi kerana tepung dan campuran bijirin akan menjadikan biskut kering dan keras!!



Bau lemak nestum dan wangi coklat berperisa pandan..padanan yg uuummmmpppp!! untuk biskut nih..sesuai nama sesedap rasa!!


Haku guna coklat pandan nih..beli masa Giant mula2 keluarkan barang2 keperluan untuk membuat kuih raya hari tuh..Harga cuma RM5.90 jerk untuk 500gm..agak2 dapat harganih lagi tak sekrang?


No comments: