Wednesday, October 20, 2010

MeE MagGI cepAt DImaSak??


Salam Khamis...fuh..2-3 hari nih Johor Dilanda jerebu!! walau belum ditahap kritikal tapi cukup membuat hidung susah bernafas..Udara pun panas..tak hujan ..atau hujan sekadar rintik-rintik.Alhamdullilah juga pagi nih hujan turun mencurah-curah..rasa sejuk dunia..bersih udara..segar..huhuhu..lepas nih kena beli face mask..Jerebu2 nih nanti mcm2 penyakit biasa ader..baik kita mencegah sebelum terkena..haku kalau dah terjankit batuk dan selsema..mmg bercinta nak baik!!Cerita pasal cuaca dan udara nih..mmg beri pengaruh pada stail pemakanan..haku kalau musim panas nih..rasa malas je nak masak yg berat..yg bersantan2..nak makan yg mudah2..dan ringan2 jerk..sebb apa..sbb bila panas2 rasa letih..bila panas2 rasa nak baring jerk..rehat..tapi pewut yg lapar minta diisi..masak Maggi lah..kan cepat dimasak???!!Ye ker..Itu kalau masak Mee Maggi yg rebus2 tuh..Nih gatal nak makan Pizza Maggi plak..takdernyer dalam 2 minit cepat siap kan?Resepi nih kan rasanyer haku dapat dr Chef Wan lama dulu masa zaman sekolah lagi rasanyer..Berpuloh kali gak lah dah membuat..dan bermacam stail dan version yg haku dah cuba.Ala2 resepi yg tak lapuk dihujan tak lekang dek panas lah gituh..mmg sentiasa memuaskan hati..sedap!!

Pizza Maggi
Goreng

Bahan-Bahan
1 bungkus Mee Maggie ( perisa kari )
2 biji telur
1 labu bawang potong dadu
1/2 biji lada benggala hijau potong dadu ( tak letak)
1 biji tomato potong dadu


Toppings
Terpulang pada kreativiti
(Tuna,daging, isi ayam, sosej. udang, Isi ketam, Sardin )


Optional

Serbuk keju

Cara-Cara

1.Celur Mee maggi dalam air panas..sehingga mee lembut (jangan terlalu kembang )
2.Toskan mee dan gaul dengan serbuk perisa maggi ( haku guna separuh paket shj)
3.Dalam bekas lain..pecahkan telur kacau..sekadar menyatukan kuning dan putih telur
4.Tuang dalam mee dan campurkan dengan bawang, lada dan tomato beserta topping yg digemari ( haku guna sosej ayam utk kali nih)
5.Gaul sebati.Panaskan fryin pan dengan sesudu minyak.Api kecil. Tuang adunan dlm fryin pan..ratakan seperti kita nak buat lempeng.Goreng .
6.Tabur serbuk keju diatas permukaan pizza..hidang panas.


P/S :- Pizza nih makan panas2 sedap..kalau dah sejuk..cam muak plak haku rasa.. :)

2 comments:

Wai said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ninazsyafinaz said...
This comment has been removed by the author.